استفتائات باب وقف از محضر مبارک حضرت آیت الله خامنه ای


ابرکوه نمایندگی یزد فردا: استفتائات زیر از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه در اختیار یزد فردا قرار گرفته است:

- مستأجرین موقوفات به استناد اینکه سال های متمادی سابقه تصرف در رقبه های وقف را دارند، اجاره ای ناچیز و کمتر از نرخ عادلانه روز به اوقاف پرداخت می کنند آیا صرف سابقه استیجار برای مستأجرین موقوفات تا چه حد ایجاد حق نموده که جزء حقوق مکتسبه محسوب گردد؟

بسمه تعالی

مجرد سابقه استیجار موجب استحقاق تخفیف در اجاره بهاء موقوفه نیست، و متولی شرعی موظف است در تجدید قرار داد اجاره بهاء با ملاحظه غبطه و مصلحت وقف،اجاره بهاء عادله تعیین و مطالبه نماید.

- آیا می شود اموال مسجد، خارج از مسجد برای برنامه ها و مسائل مذهبی استفاده نمود؟ مثلأ فرش مسجد را در ایام عزاداری به مدت یک هفته در حسینیه جهت عزاداری استفاده کرد و مسجد خالی از فرش بماند؟

بسمه تعالی

از اموال و موقوفات مسجد نمی توانند در خارج از مسجد استفاده کنند مگر اینکه در ضمن وقف تصریح شده باشد.

- چند سوال از محضر مبارکتان دارم آیا ملک وقف به ارث داده می شود یا خیر؟ ظاهرأ شخصی وصیت نموده و در ضمن وصیت خود ملک وقفی را به ارث داده است حال سوال اینجاست که آیا وصیت نامه صحیح است یا باطل و بر فرض بطلان آیا تمام وصیت نامه باطل است یا همان مقدار که ملک وقف را وصیت نموده است.

بسمه تعالی

وقف به ارث نمی رسد و و وصیت نسبت به وقف صحیح نیست و نسبت به غیر وقف مانع ندارد و باید عمل شود.

- آیا اشخاصی که بدون مجوز اداره اوقاف و متولیان موقوفات اراضی وقفی را در تصرف دارند و متولی و اداره اوقاف به تصرفات آنها راضی نیستند فرایض دینی آنها که در این رقبات انجام می دهند از نظر شرعی اشکال دارد یا خیر؟

بسمه تعالی

در صورت اطلاع و آگاهی اعمالشان باطل است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا